Departament intern de marketing vs. agenție de marketing

Bianca Paraschiv
Vezi toate articolele

Marketing eficient: departament intern sau agenție?

În ziua de astăzi până și agențiile de marketing apelează la alte agenții de marketing pentru anumite servicii. Marketing-ul modern nu se rezumă doar la publicitate. De fapt, marketing nu înseamnă publicitate, ci strategie.

Am evoulat rapid, am optimizat, am tot testat și am încercat din nou. Și totuși, multe companii au uitat de principiile fundamentale de marketing, alergând după urmăritori și clienți noi.

Pentru un marketing eficient și de impact, teoretic ai nevoie atât de un department de marketing intern, cât și de o agenție. Sarcinile se împart astfel:

 

Sarcinile departamentului de marketing intern 

  1. Poziționarea brandului
  2. Penetrarea pe piață
  3. Strategia de preț
  4. Strategia de promovare
  5. Strategia de produs
  6. Strategia de distribuție
  7. CRM și suport clienți 
  8. Planul de marketing – definirea obiectivelor, definirea bugetului de marketing și stabilirea grupului țintă
  9. Direcții de comunicare
  10. Analiză de marketing
  11. Sponsorizări
  12. Coordonarea terților

 

Sarcinile agenției de marketing

1. Realizarea infrastructurii pentru marketing online

  1. Web Design
  2. Website
  3. Landing Page campanii
  4. Design și creative
  5. Conținut foto și video
  6. Conținut text
  7. Optimizare SEO

2. Implementarea acțiunilor de marketing digital

  1. Managementul rețelelor sociale
  2. Implementarea campaniilor digitale
  3. Monitorizarea campaniilor
  4. Eficientizarea bugetelor de marketing prin acțiuni specifice
  5. Analiza rapoartelor
  6. SEO 

3. BTL (below-the-line) Marketing 

  1. Evenimente
  2. Reclame outdoor 
  3. Direct mail marketing 
  4. Activări de brand 
  5. Marketing în magazine

4. ATL (above-the-line) Marketing

  1. articole în presa scrisă
  2. campanii radio
  3. campanii TV
  4. postere
  5. flyere
  6. broșuri

5. Cercetare de piață

Majoritatea sarcinilor menționate mai sus pot fi realizate remote, iar agențiile de marketing oferă o listă lungă de avantaje pentru client, precum:

  • Experiență și metrici la care se pot raporta, astfel vor gesitona eficient și inteligent bugetul de marketing
  • Cheltuiala este deductibilă 100%
  • Dețin echipamentul necesar pentru implementare (telefon, laptop, camere foto/video, imprimante, mașini, etc.) 
  • Vin cu idei noi ce pot fi implementate cu succes, imediat
  • Sunt la curent cu noile trend-uri
  • Sunt eficiente și respectă termenul de livrare
  • Sunt transparente și își asumă greșelile
  • Sunt pregătite să înceapă din prima zi acțiunile contractate
  • Pot fi contractate doar pentru anumite sarcini dintr-un proiect
  • Contractele se pot opri imediat, fără compensații

Departamentul de marketing intern are obligația de a verifica agenția contractată și de a-i comunica orice schimbare ce influențează panul de marketing.

 

O agenție de marketing poate înlocui un department intern de marketing? 

Da, însă doar în situația în care este alocat un project manager dedicat, iar agenția are o experiență vastă în domeniul contractat. 

Spre exemplu, noi, Remote Marketing sau ADKPI Solutions, gestionăm cu succes proiecte în care am înlocuit departamentul de marketing al unor companii mari din industria auto, însă nu am avea cunoștințele necesare pentru a înlocui un departament din industria farmaceutică.

 

Un departament intern de marketing poate înlocui o agenție?

Desigur, însă costurile aferente angajaților pentru activități complexe de marketing ar fi foarte ridicate. Ar trebui să angajați următoarele poziții: 

  1. Expert în Digital Marketing – salariu mediu brut pe lună:  2.000 euro 
  2. Programator – salariu mediu brut pe lună: 4.000 euro 
  3. Creație și web design – salariu mediu brut pe lună:  3.000 euro 
  4. Marketing manager -  salariu mediu brut pe lună: 3.000 euro 
  5. Copywriter – salariu mediu brut pe lună: 2.000 euro 
  6. PR – salariu mediu brut pe lună: 2.000 euro 
  7. Specialist CRM - salariu mediu brut pe lună: 2.000 euro 

Rezultă un cost de 18.000 euro brut pe lună, iar gradul de încărcare al acestor poziții cu siguranță nu va fi de 100%. Cu o agenție de marketing costul ar fi cel puțin la jumătate.

În cazul corporațiilor există poziții cheie pentru fiecare sarcină în parte, iar în anumite cazuri aceste poziții cheie au, la rândul lor, propria echipă angajată.

Spre exemplu:

I. Marketing Manager 

1. Manager de produs

  1. Specialist de produs (categorie 1)
  2. Specialist de produs (categorie 2)
  3. Specialist de produs (categorie 3) 

2. Manager de preț

  1. Specialist de preț (categorie 1)
  2. Specialist de preț (categorie 2)
  3. Specialist de preț (categorie 3)

3. Manager de brand

  1. Agenție ATL
  2. Agenție BTL

4. Manager CRM

  1. Specialist CRM
  2. Agenție call center
  3. Programator
  4. Analist CRM

5. Manager Marketing Digital

  1. Specialist Social Media
  2. Programator
  3. Web design-er
  4. Copywriter
  5. Specialist Google
  6. Agenție Digital Marketing

6. PR Manager

  1. Copywriter
  2. Agenție PR

Cu cât este mai mare compania, cu atât sunt mai multe poziții implementate. Anumite corporații au peste 1.000 de angajați în departamentul de marketing și colaborează cu zeci de agenții de marketing simultan.

 

Concluzie

Secretul unui marketing eficient cu rezultate spectaculoase constă în chimia dintre un departament intern și o agenție de marketing.

Dacă ai ajuns până aici, îți multumim pentru interesul acordat și sperăm că acest articol ți-a răspuns la măcar o întrebare.

În cazul în care îți putem fi de ajutor, nu ezita să completezi formularul de contact.

Cu drag,

Andrei Drăguș – Remote Marketing

Urmărește-ne pe
Instagram

@remotemarketing.ro

Urmărește-ne pe
Instagram

@remotemarketing.ro

Acest site foloseste cookie-uri

Folosim cookie-uri, inclusiv cookie-uri de la părți terțe, pentru a a personaliza conținutul, pentru a oferi experiențe personalizate, în sopuri publicitare sau pentru a oferi funcții de socializare și pentru a analiza traficul de utilizare a site-ului. Apăsând butonul „Acceptați cookie-urile recomandate”, confirmați că sunteți de acord cu utilizarea acestor cookie-uri constând în cookie-uri de preferințe, statistică, marketing. În secțiunea Modifica setarile aveți opțiunea de a selecta tipurile de cookie-uri pe care le permiteți. În orice moment vă puteți retrage consimțământul sau vă puteți modifica preferințele. Informații detaliate despre modul în care utilizăm cookie-urile, inclusiv cum puteți refuza cookie-urile accesați Politica de cookie.

Continuând navigarea pe site, sunteţi de acord cu folosirea cookie-urilor. Mai multe detalii, aici | Modifică setările