Noua etapă a digitalizării firmelor din România

Bianca Paraschiv
Vezi toate articolele

Fonduri europene de până la 100.000 de euro pentru digitalizarea IMM-urilor non-IT

Săptămâna trecută Ministerul Fondurilor Europene a publicat documentele necesare primirii fondurilor europene destinate microîntreprinderilor și firmelor mici și mijlocii (IMM) din România. Proiectul are în vedere creșterea competitivității economice prin dezvoltarea Tehnologiei Informației și Comunicațiilor și poate oferi firmelor între 30.000 și 100.000 de euro.

Bugetul total de finanțare pentru IMM-uri este de 100 milioane de euro.

Fondurile europene și bugetul de stat vor pune la dispoziție un budget total de 105 milioane de euro, dintre care 5 milioane de euro vor fi folosiți de Agențiile de Dezvoltare Regională (ADR) și alte instituții de stat implicate în procesul de implementare a schemei de de finanțare pentru digitalizare a IMM-urilor.

Fondurile pot oferi câte 30.000 – 100.000 de euro pentru fiecare IMM.

Din suma disponibilă de 100 de milioane de euro vor putea fi finanțate cel mult 1000 de IMM-uri, în cazul în care se va oferi valoarea maximă a subvenției stabilite. În funcție de cerere se va hotarî micșorarea subvențiilor pentru fiecare IMM eligibil, astfel va crește numărul de firme care să poată beneficia de aceste fonduri.

IMM-urile nu pot aplica direct pentru fondurile europene.

Ministerul Fondurilor Europene nu va oferi subvențiile în mod direct firmelor. Pentru eficientizarea procesului de finanțare, ADR-urile vor juca rolul de subadministrator pentru schema de ajutor de minimis pentru IMM-uri. Fiecare ADR din cele opt regiuni de dezvoltare din România va solicita banii din fondurile europene pentru ca, mai apoi, acestea să își lanseze propriile apelui. Firmele vor putea aplica la acestea, având șansa de a obține între 30.000 și 100.000 de euro.

Procesul de selecție este realizat de ADR-uri.

Ministerul Fondurilor Europene va publica Ghidul solicitantului în forma finală, urmând mai apoi ca ADR-urile să introducă proiectele mari în sistemul MySMIS2014. IMM-urile care de înregistrează la ADR-ri vor fi evaluate și selectate de către acestea pe baza criteriilor transparente și nediscriminatorii stabilite de OIPSI (Organismul intermediar de la Ministerul Comunicațiilor). Procesul de selecție efectiv durează maximum 6 luni din momentul în care ADR-ul semnează contractul de finanțare cu OIPSI, iar fiecare ADR va selecta cel puțin 120 de IMM-uri pe care să le finanțeze.

Fiecare IMM aparține unui ADR, iar bugetele acestora diferă.

Este important ca antreprenorii să aplice la ADR-ul la care firmele lor sunt înregistrate. Repartizarea este astfel:

  1. ADR Nord Est (județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui): 15.759.000 euro.
  2. ADR 2 Sud Est (județele Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea): 13.374.000 euro.
  3. ADR 3 Sud-Muntenia  (Argeș, Prahova, Dâmbovița, Teleorman, Giurgiu, Ialomița și Călărași): 14.166.000 euro.
  4. ADR 4 Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea): 10.773.000 euro.
  5. ADR 5 Vest  (Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara): 10.593.000 euro
  6. ADR 6 Nord-Vest (Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj): 12.897.000 euro.
  7. ADR 7 Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu): 12.438.000 euro.
  8. ADR 8 București-Ilfov (Municipiul București și județul Ilfov): 10.000.000 euro.

Subvențiile nu acoperă 100% din investiții.

Este important de menționat faptul că subvențiile nu acoperă integral cheltuielile firmelor pentru digitalizare. Sumele acordate de 30.000 – 100.000 de euro vor reprezenta 90% din cheltuielile eligilible ale IMM-urilor, firmele fiind obligate să contribuie, la rândul lor, cu 10%. Și, bineînțeles, IMM-urile vor plăti și cheltuielile care nu sunt marcate drept eligibile de către program.

Aproape toate IMM-urile sunt eligibile pentru această finanțare.

Există, totuși câteva excepții: „activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, al jocurilor de noroc, precum și cele care contravin bunelor moravuri, ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare; nu deține pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii 196/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare”.

Cheltuielile pentru digitalizare sunt limitate.

Acestea au în vedere achiziția, închirierea sau dezvoltarea următoarelor:

  • hardware TIC, dispozitive și echipamente aferente (inclusiv cheltuieli de instalare, configurare, punere în funcțiune).
  • realizarea rețelei LAN
  • aplicațiilor software / licențe
  • website de prezentare a companiei;
  • închirierea unui nume de domeniu nou “.ro” direct de la furnizorul național de domenii “.ro”;
  • închirierea soluției de semnătură electronică;
  • aplicații informatice specifice pentru persoanele cu dizabilități;
  • soluții IT pentru comerțul electronic;
  • servicii de consultanță pentru elaborarea documentațiilor necesare pregătirii aplicației de proiect propusă spre finanțare și/sau managementul aplicației de proiect (inclusiv elaborarea documentațiilor necesare implementării aplicației de proiect);
  • instruirea personalului care va utiliza produsele implementate / achiziționate și cel care va asigura mentenanța;
  • servicii de auditare intermediară/finală, financiară (conform reglementărilor naționale în domeniul financiar-contabil) și tehnică (din perspectiva corespondenței rezultatului aplicației de proiect cu aplicația de finanțare și obiectivele POC).

Sunt excluse elemente de mobilier care nu au legătură cu funcționarea produselor/aplicațiilor informatice implementate prin aplicația de proiect.

Programul pentru digitalizarea IMM-urilor este segmentat în două tipuri de finanțare.

Există fonduri pentru IMM-uri non-IT, care au în vedere dotarea cu noi echipamente pentru digitalizare, și fonduri pentru IMM-uri din domeniul IT care doresc să dezvolte tehnologii inovatoare. Primele sunt în valoare de 100 milioane de euro, iar IMM-urilor IT le sunt dedicate 50 milioane de euro în cadrul altui subprogram.

Schema de ajutor de minimis pentru digitalizarea IMM-urilor reprezintă o oportunitate de creștere și poate determina o economie digitală competitivă.

Vezi aici schema de minimis, Ghidul propus și îndrumarul MFE.

Urmărește-ne pe
Instagram

@remotemarketing.ro

Urmărește-ne pe
Instagram

@remotemarketing.ro

Acest site foloseste cookie-uri

Folosim cookie-uri, inclusiv cookie-uri de la părți terțe, pentru a a personaliza conținutul, pentru a oferi experiențe personalizate, în sopuri publicitare sau pentru a oferi funcții de socializare și pentru a analiza traficul de utilizare a site-ului. Apăsând butonul „Acceptați cookie-urile recomandate”, confirmați că sunteți de acord cu utilizarea acestor cookie-uri constând în cookie-uri de preferințe, statistică, marketing. În secțiunea Modifica setarile aveți opțiunea de a selecta tipurile de cookie-uri pe care le permiteți. În orice moment vă puteți retrage consimțământul sau vă puteți modifica preferințele. Informații detaliate despre modul în care utilizăm cookie-urile, inclusiv cum puteți refuza cookie-urile accesați Politica de cookie.

Continuând navigarea pe site, sunteţi de acord cu folosirea cookie-urilor. Mai multe detalii, aici | Modifică setările