Structura unui plan de business

Bianca Paraschiv
Vezi toate articolele

Ce este un business plan?

Un plan de business este un document formal care înglobează numeroase detalii despre o afacere, precum obiectivele, competiția, sau strategiile acesteia.

O simplă idee dezvoltată nu înseamnă un plan de business. Planul de afaceri reprezintă un document scris, foarte bine structurat ce evidențiază o problemă sau nevoie reală care merită rezolvată prin soluția sau ideea ta de afaceri.

Studiile arată că în medie doar 10% dintre start-up-uri reușesc să se mențină pe piață și în următorul an.

 

Obiectivele planului de business

Cu ajutorul unui plan de afaceri corect, poți face următoarele:

  1. Atragi investiții, capital de lucru, investitori
  2. Eviți potențialele riscuri
  3. Găsești soluții mai ușor și mai rapid
  4. Vei avea o perspectivă de ansamblu
  5. Poți face estimări concrete și corecte
  6. Poți dezvolta afacerea la nivel global

O afacere fără un plan nu este chiar o afacere.

Înainte de a face orice investiție este indicat să avem în vedere o listă specifică de obiective și de criterii. Cu cât acestea sunt mai bine structurate, iar cercetările și analizele de piață realizate au o acuratețe crescută, cu atât șansele de reușită sunt mai mari.

 

Structura unui plan de business

I. Identificarea problemelor și soluțiilor

Descrie problema cheie sau nevoia nesatisfăcută a grupului țintă. Explică pe scurt de ce au nevoie clienții de serviciile sau produsele tale. Apoi, explică soluția sau soluțiile cheie pentru rezolvarea problemei prin exemple concrete.

Exemplu: Agenție de marketing digital la distanță (remote)

Atât companiile de naționale cât și cele internaționale au nevoie de servicii de marketing pentru a vinde mai mult cu bugete mai mici, însă în fiecare an canalele de promovare digitale sunt din ce în ce mai scumpe. În ultimii 5 ani am identificat o creștere anuală a costului de promovare pe majoritatea platformele online cu 40% pentru obținerea rezultatelor similare.

De asemenea, peste 50% dintre companii folosesc instrumente de marketing tradiționale ineficiente.

Clienții noștri au ales creșterea bugetului de promovare alocat, deoarece au declarat o creștere semnificativă a vânzărilor în urma acțiunilor de marketing.

II. Piața țintă

Cui te adresezi? Câți oameni sunt interesați de produsele sau serviciile tale pe plan local sau chiar la nivel internațional, în cazul în care scopul tău este de a scala compania?

Ai grijă să-i evidențiezi doar pe cei care au potențial financiar și nevoie de produsele tale.

Exemplu:

Pe plan local, dimensiunea pieței este reprezentată de numărul de companii care activează în Romania, 1.2 milioane, iar la nivel global grupul țintă se extinde la peste 30 de milioane, cumulând companiile din Anglia și Statele Unite ale Americii.

Fiecare companie, indiferent de mărimea acesteia, reprezintă un potențial client nou, datorită tarifelor și pachetelor noastre.

În fiecare an se înregistrează o creștere medie cu 7% - 10% a înființărilor de companii noi în Romania, Anglia și Statele Unite. Această creștere reprezintă dezvoltarea grupului țintă, astfel urmărim rezultate sustenabile pe termen lung.

 

III. Competiția

1. Prezintă opțiunile pe care le au clienții în momentul de față pentru servicii și produse similare. În cazul în care produsul sau serviciul oferit de tine nu există, evidențiază concurenții ce prezintă concepte fundamentale rudimentare din domeniul tău de activitate.

Exemplu:

Competitorii direcți sunt reprezentați de agențiile de marketing digital.

Competitorii indirecți sunt reprezentați de freelanceri și angajații interni din cadrul departamentelor de marketing ale companiilor din grupul nostru țintă.

2. Descrie motivul pentru care soluția ta este mai bună decât soluția competitorilor tăi. Aici pot fi multe argumente precum ideea inovatoare, calitatea produselor, prețul produselor, modul de abordare, accesibilitatea, eficiența, etc.

 

IV. Execuție

1. Obiectivele de marketing.

Recomandarea noastră este să începi cu analiza SWOT, apoi răspunde la întrebările de mai jos:

Cum atragi clienții? Care este bugetul de promovare pentru a ajunge la potențialii tăi clienți? Ce canale de promovare folosești? Care este modul de abordare?

Exemplu:

  • Puncte forte: Locație strategică, Experiența personalului
  • Puncte slabe: Lipsa notorietății
  • Oportunități: Produs unic pe piață, Noi tehnologii
  • Pericole: Concurența are un preț redus

 

2. Strategia de preț

Poziționează prețul produselor și serviciilor tale astfel încât acestea să fie accesibile pentru clienții tăi.

Ideal ar fi să ai un preț mai scăzut pentru produsele și serviciile similare oferite de competitorii direcți sau același preț, în cazul în care produsele și serviciile tale prezintă o calitate superioară.

Exemplu:

Oferim trei pachete standard pentru marketing digital complet

  • Start-up – 350 euro - pentru companii mici
  • Growth – 700 euro - pentru companii medii ce urmăresc dezvoltare rapidă
  • Premium – 1300 euro - pentru corporații

Tarifele serviciilor noastre sunt în medie cu 70% mai mici în comparație cu serviciile de marketing digital oferite în Statele Unite ale Americii, Anglia sau Australia.

În Romania, tarifele sunt cu 5% - 10% sub prețurile practicate în piață pentru servicii similare.

 

3. Tehnologii, echipamente și instrumente

Scrie o listă cu toate echipamentele necesare desfășurării activității tale precum: birouri, laptop-uri, lumini, cabluri, utilaje, mașini, telefoane, servere, etc. Ai grijă să nu le uiți pe cele mai scumpe, altfel iți vor afecta direct marja de profit.

Exemplu:

Lista de echipamente necesare pentru buna desfășurare a afacerii:

1. Spațiu pentru birouri – 50 m2

2. Birouri și scaune de birou – x5

3. Laptop-uri – x5

4. Monitoare – x10

5. Telefoane – x5

6. Licențe Adobe – x10

7. Licențe Microsoft – x5

8. Server cloud – x1

9. Imprimantă – x1

 

V. Plan de acțiune

Realizează un calendar al acțiunilor din momentul zero până la lansarea pe piață și poziționarea companiei în primul an.

Explică cei mai importanți metrici pentru stabilitatea afacerii tale. Poate fi capitalul de lucru, venitul lunar, marginea de profit, etc.

Descrie pe scurt ce factori îți pot pune afacerea în pericol. Explică acțiunile tale în cazul în care ceva nu merge conform planului.

Spre exemplu, într-o lună veniturile nu se ridică la nivelul cheltuielilor. Ce faci pentru a susține costurile operaționale?

 

VI. Detalii despre companie

  1. Asociați/acționari & structură
  2. Echipa de management - pozițiile cheie și descrierea responsabilităților
  3. Consultanții - consultanți de afaceri, consultanți juridici, consultanți imobiliari, etc.

 

VII. Planul financiar

  1. Previziuni – scenarii optimiste și pesimiste
  2. Cheltuieli
  3. Profit sau pierderi nete anuale
  4. Finanțare - folosirea fondurilor și alte surse de finanțare

 

Concluzie

Planul de business este esențial în mediul afacerilor. Deși probabil vei petrece destul de mult timp scriindu-l, va fi foarte util în numeroase situații.

Dacă ai nevoie de ajutor cu acesta, ne poți contacta oricând.

La Remote Marketing îți putem crea un plan de business relevant, care să cuprindă tot ce ai nevoie.

Urmărește-ne pe
Instagram

@remotemarketing.ro

Urmărește-ne pe
Instagram

@remotemarketing.ro

Acest site foloseste cookie-uri

Folosim cookie-uri, inclusiv cookie-uri de la părți terțe, pentru a a personaliza conținutul, pentru a oferi experiențe personalizate, în sopuri publicitare sau pentru a oferi funcții de socializare și pentru a analiza traficul de utilizare a site-ului. Apăsând butonul „Acceptați cookie-urile recomandate”, confirmați că sunteți de acord cu utilizarea acestor cookie-uri constând în cookie-uri de preferințe, statistică, marketing. În secțiunea Modifica setarile aveți opțiunea de a selecta tipurile de cookie-uri pe care le permiteți. În orice moment vă puteți retrage consimțământul sau vă puteți modifica preferințele. Informații detaliate despre modul în care utilizăm cookie-urile, inclusiv cum puteți refuza cookie-urile accesați Politica de cookie.

Continuând navigarea pe site, sunteţi de acord cu folosirea cookie-urilor. Mai multe detalii, aici | Modifică setările